Tags

, , , , ,

..sampaikah 'rasa' itu?..

..sampaikah

 

(*foto ini dari flickr website..pinjam yaa..;)..)

..

hemmm…kembali pada normal mood jap…hari raye pun kan so citer raye ek…

errr sambung jap lagi la…nak kemas barang sok pagi2 dah nak balik..;D

(“kalau Allah menghendaki..sesiapapun bisa jadi jodoh kamu..”

“setiap orang memiliki jodohnya masing2..itu yang selalu kamu bilang…senangnya kalau kita bisa bertemu dengan jodoh yang diberikan Tuhan dari langit..”

“bukan dari langit maria..tapi dari hati..dekat sekali..”

– terlanjur aku terdengar time tengok filem Ayat2 cinta kat youtube tadi ni…)

mungkin aku agak terlambat untuk beri komen tentang cerita ini…amat menarik sekali….hemmm.. aku tersentuh…kamu nampak bukan…lagi kuat iman seseorang itu lagi hebat dia diuji//lagi dia mencoba mendalami ilmu agama dengan lebih dalam lagi banyak anasir2 yang ingin mengganggu gugat dirinya, pegangannya, etc….tersentuh juga aku dengan kasih dan pengorbanan seorang isteri…

jadi kamu faham bukan…..’anasir’ tidak akan membazir tenaga utuk menyesatkan yang memang  sudah ‘goyah’ ..tanpa dugaan dan gangguan or hasutan pun sudah bisa menyesatkan diri sendiri..jadi apa perlu diduga hebat bukan….kalau kamu faham maksud aku….

jadi jangan ada yang kata padaku memperlekehkan mereka yang terkena sihir terkena ilmu hitam terkena buatan orang adalah mereka yang tidak sembahyang yang tidak mengaji alquran atau mereka yang tak kuat pegangan….kemungkinan itu pelbagai….ada yang sememangnya begitu tapi ada yang sebaliknya diduga hebat begitu dengan ‘kekuatan’ dalaman yang mereka ada…

mungkin saja kamu tidak faham kerna kamu tidak pernah merasai kesakitannya…kamu tidak pernah menyaksikannya…atau mungkin hati dan jiwa kamu terlalu keras untuk mengakui…ahhhh…aku tidak perlu pemahaman kamu yang seperti itu…cukup saja aku punya mereka yang menyayangi….mereka yang ikhlas memahami…mereka yang tulus menghulur tangan…

mungkin ayat aku agak beda kali ini…yaaaa…aku suka sekali sekala menggunakan bahasa seperti ini…malah lebih lembut dan tersusun aku kira….terpulang saja sama ada kamu bisa faham atau tidak…

hemmmm…akhir2 ini aku mula sedar apa yang aku cari….dulunya aku terlalai..entah apa saja yang aku kejarkan….bila menziarahi tanah perkuburan…..mendengar bacaan tahlil dan doa yang dibacakan….hati aku amat tersentuh sekali bila pakcik aku mengetuai pembacaan…ada kata dalam hati yang membisik….”ya Allah…aku mohon suamiku nanti bisa jadi ketua keluarga yang baik..punya ilmu dunia dan ilmu agama yang cukup…tidak takut kedepan menjadi imam atau mengetuai pembacaan tahlil….punya adab dan sopan…punya keperibadian yang baik…tidak membezakan sesama manusia…yang menyayangi aku tulus ikhlas dan yang mampu aku sayangi tulus ikhlas..”.amin..

dan satu lagi aku ingin selitkan juga….sekadar ingin meletakkan di sini…apakah kalau mereka yang tidak menziarahi pusara ibu bapa atau sesiape saja yang berkaitan terus kamu hukum mereka itu tidak baik?atau mereka itu sombong?…kamu harus fikir satu hal sebelum menghukum mereka… apakah kamu itu yang menziarahi setahun sekali di pagi raya saja itu dikira baik? tidakkah kamu fikir yang mungkin mereka yang walaupun tidak pergi menziarahi pusara itu tidak putus sedekahkan fatihah setiap lepas solat..tidak putus kirim doa setiap hari pada si mati…tidak lupa buat tahlil untuk si mati….apa kamu pernah terfikir?apa amu pernah amik tahu?….

aku belajar tentang pemahaman semua ini selama hidup aku hingga kini masih banyak lagi yang aku sedang pelajari dan amati….aku amati satu2 hal dengan pemerhatian….telinga mendengar…mata melihat…gerak hati berbisik….tapi mulut biar terkunci sebelum menghukum sebab ditakuti kita tersilap menghukum…nanti boleh menyesal dan buruk padahnya….

kalau ikutkan banyak benda keliling kita yang kita tak senang dan ade jer benda yang tak puas hati dan yang kita tak setuju…lumrah kan…bukannya kita berkongsi otak or pemikiran yang sama kan?…masing2 beza…cuma pandai2 la guna kaedah ’emulsification’ kan….aku sendiri masih belajar…tolak ansur bukan hal yang mudah kalau sabar itu tak ada dalam diri….

hemmm…banyak betul karenah CINTA….tidak lepas dengan PENGORBANAN…. sebegitu sekali penangan cinta yang kuat dalam hati…hemmmm….

“sekarang aku baru ngerti..antara cinta dan keinginan untuk memiliki ..tidak sama..” (petikan filem ayat-ayat cinta)

Advertisements